|
Lying Lips (1939)
|
Een negroïde zangeres wordt verdacht van de moord op haar tante. Haar vriend, die zojuist is begonnen als rechercheur bij de politie, vertrouwt het allemaal niet en gaat daarom op zoek te gaan naar de werkelijke dader. Maar ze komen er achter dat een moordenaar zich niet zomaar laat pakken. En al helemaal niet door een stelletje amateurs.
|
|
Lykken Kommer (1942)
|
Ole en Jytte Hagen kunnen prachtig zingen en worden vaak gevraagd voor bruiloften en partijen. Wanneer zij op een keer na afloop van een goede vriend van de bruidegom een mooi aanbod krijgen, beginnen de twee een heel nieuw leven als professionele zangers. Maar dan blijkt alles toch niet zo rooskleurig als zij dachten.
|
|
Lykkevej (2003)
|
Sarah (Birthe Neumann) leidt een gemakkelijk leven met haar man en tienerdochter in een van de rijkere dorpjes in de buurt van de hoofdstad. Deze situatie eindigt abrupt wanneer haar man voor een andere vrouw valt. Koste wat kost wil Sarah onafhankelijk blijven en ze verhuist naar een kleine bungalow in een doorsnee buitenwijk. Van nu af aan liggen haar prioriteiten bij het verdienen van haar eigen inkomen, het terugwinnen van haar zelfrespect en het opbouwen van een nieuwe vriendenkring.
|
|
Lümmel von der Ersten Bank, Die (1968)
|
Pepe Nietnagel is een van de grootste bengels van de school en schrikt er niet voor terug om samen met zijn klasgenoten de meest gewaagde grappen uit te halen. Vooral de directeur van de school, dr. Gottlieb Taft, moet het ontgelden, tot die er genoeg van krijgt en Pepe van school wil sturen.
|
|
Lynch (2007)
|
Deze ‘documentaire’ lijkt het resultaat van een soort ‘second unit’ camerateam bij Inland Empire, maar dan wel gedraaid over een periode van maar liefst twee jaar. We zien Lynch filosoferen over zijn kunst en zijn filmwerk, bezig met het maken van zijn vreemde, hybride schilderijen en allerlei requisietachtige objecten die wel of niet in zijn film zullen belanden. Hij spreekt via zijn webcam davidlynch.com-leden aan, en uit zijn bewondering voor het effect van transcendente meditatie op zijn energie en creativiteit. En we zien hem uiteraard op de set van Inland Empire, een film die Lynch maakte volgens de volgende ‘methode’: ‘scene by scene not knowing but shooting’.
|
|
Lyons in Paris, The (1955)
|
In deze komedie gaat de familie Lyon op vakantie naar Parijs. Vader Lyon probeert met behulp van een aantrekkelijke dame aan tickets te komen. De kinderen zien het schouwspel en vrezen onmiddelijk het ergste. Wanneer zij de dame in kwestie in Parijs opnieuw signaleren, nemen zij hun maatregelen, met alle gevolgen vandien.
|
|
Lyrisch Nitraat (1991)
|
Delpeut paste het, door sommigen als 'postmodern' getypeerde, found footage-principe toe op in het Filmmuseum geredde nitraatfilms uit de periode 1905-1915. Behalve een eerbetoon aan de films van weleer is Lyrisch nitraat ook een hulde blijk aan het gebruikte filmmateriaal: het delicate nitraat dat goed is voorprachtige beelden, maar tevens een grote zelfvernietigende kracht bezit. Lyrisch nitraat schetst ook de doodstrijd van dit materiaal: eindigend met halfvergane filmbeelden, laat de film zien dat de vitale kracht van de stille cinema zonder ingrijpen onherroepelijk eindigt.
|
|
Lyubov i Drugie Koshmary (2000)
|
Alex is een dromer, een filosoof, een moralist, een estheticus, een cynicus. Hij is ook een internet-wizard en een rokkenjager. Dat laatste is niet zonder risico's. In zijn stad, St. Petersburg, ontsnapt hij ternauwernood aan de wraak van een bedrogen echtgenoot. Hij wordt gered door een huurmoordenaar die het voorzien heeft op de wraakzuchtige echtgenoot. Omdat Alex onbedoeld getuige is van de afrekening, is hij echter het volgende doelwit. Maar de executie blijft uit, omdat iets in Alex de aanvaller ervan weerhoudt de trekker over te halen. Volgt de onthulling van de identiteit van de moordenaar: hij blijkt een aantrekkelijke zij, de onaangepaste Lubov. Vanaf dat moment ontstaat er een band tussen de gemakzuchtige Alex en de door het leven beschadigde Lubov.
|
|
Lyubovnik (2002)
|
Kort na haar plotse overlijden ontdekt Dimitri dat zijn vrouw hem al jarenlang bedroog. Aan de hand van een toevallig gevonden briefje gaat hij op zoek naar de minnaar van zijn vrouw. Maar die komt het papiertje zelf ophalen. Na de woede komt bij beiden de bezinning. Waarom was er al na vier maanden ontrouw? Waren anderen daarvan op de hoogte? En is Petya wel de zoon van..
|
|
Låt den Rätte Komma In (2008)
|
Oskar is een 12 jarig jongetje, die continu wordt geplaagd door twee bullebakken. Op een dag maakt Oskar kennis met zijn nieuwe buurmeisje en de twee worden vrienden. Sinds ze naast Oskar en zijn familie is komen wonen, sterven plotseling een hoop mensen, maar niemand weet waarom. Niemand, behalve Oskar, die het geheim van zijn buurmeisje weet. Maar zijn vriendschap met haar is sterker dan zijn angst.
|
|
Lächeln der Tiefseefische, Das (2005)
|
De schoolverlater Malte woont met zijn alcoholistische vader in het badplaatsje Ahlbeck, vlakbij de Pools-Duitse grens. Binnenkort wordt hij achttien en dan wil hij zijn rijbewijs gehaald hebben, zodat hij eindelijk zijn geboortegrond kan verlaten. Maar hij heeft niet genoeg geld voor het examen. En dus smokkelt hij met boezemvriend Pavel sigaretten over de grens, een riskante hobby. Plotseling staat zijn zus Hannah met haar zoontje Lukas voor de deur, na vijf jaar afwezigheid. Zij trekt bij vader en broer in, maar hun vervallen villa dreigt verkocht en afgebroken te worden. Een zomerverliefdheid op de zestienjarige Annika geeft Malte wat lucht…
|
|
Løgneren (1970)
|
Annemari heeft een affaire met een ambtenaar terwijl haar verloofde als visserman op zee is. Ondertussen zou zij echter nog liever haar tijd doorbrengen met de oudere schoolmeester, in plaats van met de ambtenaar of de visserman. De schoolmeester, een dagdromende alcoholist, ziet wel wat in Annemari, maar hij wordt op zijn beurt belaagd door een rijke boerin, die hem in haar bed wil hebben.
|